понеділок, 4 жовтня 2010 р.

Організація роботи методичних об’єднань на андрагогічних засадах

Просина О.В.
Організація роботи методичних об’єднань на андрагогічних засадах

Чільне місце у підвищенні кваліфікації вчителів у міжкурсовий період посідає фахове районне (міське) методичне об’єднання. Загальні теоретичні питання наукового підходу до проблеми організації роботи Р(М)МО розглядали такі вчені, як Ю. К. Бабанський, І. Ф. Жерносєк, С. В. Крисюк, І. О. Маслікова, О. Ю. Панасюк, О. Л. Сидоренко, С. М. Смирнова та інші. Однак, у науковій літературі мало уваги приділено питанням застосування конкретних форм та методів роботи, планування та моніторингу діяльності М(Р)МО.
Методичне об’єднання – це добровільне фахове об’єднання педагогічних працівників. Основною метою створення таких об’єднань є колективне опрацювання педагогами найактуальніших проблем, пов’язаних із змістом їхньої професійної діяльності, взаємний обмін досвідом. 

 
Обмін досвідом роботи має на меті популяризацію і розповсюдження ефективної педагогічної практики, створення психолого-педагогічних стимулів для розвитку творчої діяльності вчителів.
У роботі методичних об’єднань необхідно знаходити методи навчання, що сприяють розвитку професійної компетентності вчителя для реалізації інноваційних освітніх технологій.  
Вченими проаналізовано досвід організації підвищення кваліфікації педагогів і визначено, що орієнтація на інформативність навчання і схоластичність не задовольняє  практиків. Актуальним на сьогодні є викладання як активний процес, в якому об’єднуються концептуально-аналітичні, емоційно-чуттєві та аналітичні засади навчання.
Для забезпечення активного процесу навчання необхідно використовувати здобутки андрагогіки – науки, становлення якої відбулося в останнє десятиліття ХХст.
За визначенням Н. Ничкало, андрагогіка (від гр. – «людина», доросла людина) – педагогіка дорослих, одне з визначень галузі педагогічної науки, що охоплює теоретичні та практичні проблеми освіти, навчання й виховання дорослих[1]. Андрагогіка розкриває закономірності, педагогічні й психологічні фактори ефективної освіти, навчання та виховання дорослих, розробляє методичні системи навчально-виховної роботи з окремими дорослими та групами. У межах загальної і порівняльної андрагогіки вивчається зв’язок між фізичним станом, здоров’ям людей та їхніми здібностями, спрямованістю особистості та можливостями її навчання і виховання, між способом життя дорослої людини та її трудовою й громадською активністю[2].
Л. Даниленко зазначає, що важливими андрагогічними принципами в навчанні дорослих (вчителів) є:
·        пріоритет самостійного навчання і спільної діяльності;
·         опора на досвід вчителя;
·        актуалізація результатів навчання;
·        індивідуалізація, системність, контактність, елективність, інноваційність, усвідомленість, інтеграція  навчання.
Науковцем Д. Колбом розроблена циклічна модель процесу навчання дорослих і засвоєння людиною нової інформації.
Учений установив, що навчання складається з етапів «виконання» та «мислення». Навчання відбувається одним із чотирьох засобів: через досвід; через спостереження та рефлексію; за допомогою абстрактної концептуалізації; шляхом активного експериментування[3]. Цикл Д. Колба може бути представленим у такому вигляді (Рис. 1.): отримання безпосереднього досвіду; спостереження в ході навчання, осмислення; теоретичні знання, узагальнення; експериментальна перевірка нових знань на практиці.


Рис. 1. Цикл Д. Колба

Отже, процес навчання, згідно з циклом Д. Колба, може бути розпочатим з будь-якої стадії циклу і продовжуватися до того часу, доки не стане набутою певна навичка.
У дослідженнях Т. Сорочан ми знаходимо поняття андрагогічний цикл – певний період розвитку професіоналізму  вчителя, що  складає 3 - 5 років та ґрунтується на закономірностях андрагогіки. Дослідниця наголошує на важливості не обмежувати діяльність інститутів післядипломної педагогічної освіти лише проведенням курсів підвищення кваліфікації, а  залучати вчителів до різних форм роботи в міжкурсовий період .
Впровадження інтерактивних методів дозволяє оптимально врахувати потреби дорослої людини, створити психолого-педагогічний клімат для рефлексії.  Застосування інтерактивних методів потребує ґрунтовного осмислення проблеми понятійного розуміння, класифікації цих методів, принципи їх розробки та використання тощо.
Для впровадження андрагогічних принципів у роботи методичних об’єднань вчителів необхідно керівникам методичних об’єднань набути необхідні компетентності. Задля цього в ЛОІППО розроблено проект професійного росту: «Педагогічний тренінг як засіб активізації роботи методичного об’єднання»,та створена творча група, що працює за проблемою: «Андрагогічні засади розвитку професійної компетентності педагогічних працівників».
Шановні колеги, пропоную наступні питання для обговорення:
1.      Робота методичних об’єднань: досвід, проблеми, перспективи.
2.      Впровадження інтерактивних методів в роботі з дорослими (які методи використовували? що вдалося? які виникали складнощі?).



[1] Ничкало Н. Неперервна професійна освіта як філософська та педагогічна категорія// Неперервна професійна освіта : теорія і практика: Наук.-метод. журн.-2001. – Вип.1. – С, 9-22
[2] Змеев С. Андрагогика: теоретические основы обучения взрослых. – М.: ПЕР СЕ, 2003. – 207с.; 26
[3] Kolb, D. A. (1984) Experiential Learning, Englewood Cliffs, NJ.: Prentice Hall. 256 p.

1 коментар: