понеділок, 4 жовтня 2010 р.

Робота консультаційного пункту за проблемою «Виховні можливості громадських дитячих об’єднань у формуванні ключових компетентностей дітей»

О.А. Бахмут
О.В. Касьянова
Робота консультаційного пункту за проблемою
«Виховні можливості громадських дитячих об’єднань у формуванні ключових компетентностей дітей»
Перелік питань для обговорення
1. Сучасні засади діяльності громадських дитячих об’єднань.
2. Ключові компетентності: сутність, перелік.
3. Інноваційний комплекс форм та методів формування ключових компетентностей особистості дитини
1. Сучасні засади діяльності громадських дитячих об’єднань.
Особливості діяльності сучасних громадських дитячих об’єднань
–Створення не за вказівкою «зверху», а на основі ініціативи дітей на добровільних засадах.
–Відсутність контролю з боку державних структур та варіативний підхід до діяльності.
–Перехід від єдиної громадської дитячої організації до громадських об’єднань різноманітних за цілями, ідеологічними орієнтирами, напрямками формами та методами роботи.
–Відсутність єдиної політичної ідеології.

 
Принципи діяльності сучасних громадських дитячих об’єднань:
–гуманізації;
–добровільності;
–рівності та відкритості;
–взаємодії дітей та дорослих;
–зв’язку діяльності дитячого осередку із життям та потребами підлітків;
–самореалізації;
–романтики та гри в діяльності.
Виховні цілі дитячих громадських об’єднань:
–виховання гуманної особистості, свідомого громадянина України;
формування активної життєвої позиції особистості, залучення до суспільно корисних справ;
–захист прав та свобод дітей, створення умов для самореалізації;
–формування ключових компетентностей вихованців;
–формування здорового способу життя, профілактика негативних явищ у дитячому середовищі;
–можливість отримання додаткової освіти, відповідно до життєвих планів та інтересів підлітків.
–формування досвіду виконання соціальних ролей тощо.
2. Ключові компетентності: сутність, перелік.
–Компетентність – це здатність і готовність особистості вирішувати життєві проблеми, що ґрунтується на знаннях, уміннях, досвіді, які набуті завдяки навчанню та вихованню.
Ключові (базові) компетентності це комплекс певного рівня знань, умінь, навичок, ставлень тощо, які можна застосовувати в широкій сфері діяльності людини. Ключові компетентності визначаються як заданість людини здійснювати складні поліфункціональні, поліпредметні, культуродоцільні види діяльності, ефективно розв’язуючи відповідні проблеми. Кожна з таких компетентностей передбачає засвоєння учнем не окремих непов’язаних один з одним елементів знань, умінь, а володіння комплексною процедурою.
У системі загальної середньої освіти виокремлено п’ять наскрізних ключових компетентностей:
–уміння вчитися;
–багатокультурна (комунікативна);
–інформаційна;
–здоров’язбережувальна;
–соціально-трудова. (Наказ МОН України № 371 від 05.05 2008р. Про загальні критерії оцінювання навчальних досягнень учнів у системі загальної середньої освіти)
Організаційно-педагогічні умови формування ключових компетентностей в умовах дитячих громадських об’єднань
1) Створення комунікативно – насиченого простору громадського дитячого об’єднання на основі спільної діяльності.
2) Суб’єкт - суб’єктне спілкування на основі співробітництва, партнерства між учасниками громадських дитячих об’єднань.
3) Використання активних, інтерактивних форм та методів навчання та виховання як методико-технологічного інструменту формування компетентностей.
4). Створення морально-психологічної атмосфери взаєморозуміння, взаємоповаги, як гарантії ефективного формування ключових компетентностей.
5) Сформованість професійних компетентній педагогів щодо впровадження компетентністного підходу у діяльність дитячого осередку.
3.Інноваційний комплекс форм та методів формування ключових компетентностей особистості дитини
Соціальне замовлення на формування ключових компетентностей особистості вимагає від керівників громадських об’єднань вибору форм та методів, які:
Ø            наповнені сучасним змістом, цікавим для вихованців, корисним для успішної життєдіяльності;
Ø            ставлять вихованців у ситуацію пошуку, вибору;
Ø            сприяють виробленню алгоритму вирішення проблем;
Ø            дають можливість проектувати свою діяльності;
Ø            дають можливість свідомо виконувати різноманітні життєві, соціальні ролі у комунікативних ситуаціях;
Ø            формують уміння обирати адекватні засоби спілкування відповідно до життєвих ситуацій;
Ø            орієнтують на ініціативну поведінку;
Ø            спрямовані на забезпечення принципу зв’язку виховання з життям;
Ø            дають можливість сформувати ціннісні орієнтації, вплинути на духовну сферу дитини.
Ø            формують активну громадянську позицію;
Ø            формують уміння орієнтуватись у інформаційному просторі.
Інноваційний комплекс форм та методів формування комунікативної компетентності особистості сьогодні визначають:
Ø            інтерактивні методи;
Ø            кооперативні;
Ø            колективних творчих справ;
Ø            проектні;
Ø            ігрові;
Ø            комп’ютерні.
Список рекомендованих джерел
1. Алиєва Л.В. Детские общественные объединения в воспитательном пространстве социума // Педагогика.-2000.-№7.-С.-48-58.
2. Дитячі об’єднання України у вимірах минулого та сучасного: Довідник-посібник / Р. М. Охрімчук, Л. В. Шелестова, О. В. Кравченко та ін. – Луганськ: Альма-матер, 2006. – 256 с.
3. Життєва компетентність особистості: Наук.-метод. посібник // За ред. Л.В. Сохань, І.Г. Єрмакова, Г.М. Несен.- К.: Богдана, 2003.- 520 с.
4. Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи: Бібліотека з освітньої політики/ Під заг. ред. О.В.Овчарук. - К.: „К.І.С.”, 2004. – 112 с.
5. Социокинетика. Стратегия и тактика детского движения нового века. Словарь – справочник: от А до Я. – М., 2003. – 512 с.

2 коментарі: